Cum puteti sa deveniti freelancer

A fi liber-profesionist sau freelancer presupune mult curaj, pentru ca întreaga activitate si, implicit reusita depind doar de o persoana. În cadrul unei organizatii, sarcinile sunt împartite, iar responsabilitatea nu este resimtita la fel de mult. În România, cel putin în mediul online, numarul liber-profesionistilor este în crestere, iar acest fapt este un rezultat al dorintei oamenilor de a învata, de a crea lucruri noi într-un cadru fara norme impuse.

Liber-profesionist poate deveni o persoana care-si do­res­te mai multe opor­tunitati si provocari în cariera fata de a sta într-un birou în cadrul unei firme unde rutina reprezinta litera de lege. Mai mult, freelancing-ul se adreseaza persoanelor serioase si care pot sa-si respecte obiectivele fara a fi „îndrumati” de un ­superior. Péter Barta, director executiv la Fundatia Post Privatizare, considera ca freelancing-ul este un mod foarte natural de a realiza un venit, care necesita poate mai multa munca decât un job oarecare, prin prisma faptului ca muncesti pentru tine. „Un freelancer este o persoana care poseda cunostinte temeinice într-un domeniu si expertiza dobândita fie prin educatie formala sau nonformala, cum ar fi traininguri sau specializari. Este foarte important sa întelegem ca expertiza teoretica este indicat sa fie consolidata de o experienta practica”, explica Barta.

În România, ideea de liber-profesionist este prezenta în majoritatea domeniilor si a venit ca solutie la satisfacerea unor nevoi de dezvoltare personala care nu poate fi realizata în cadrul unei companii. „Profesionistii români care aleg aceasta solutie o fac din motive precum nevoia de libertate, de control cât mai deplin al propriei vieti profesionale, si chiar pentru adrenalina suplimentara pe care o aduce viata unui freelancer care este simultan implicat în mai multe proiecte”, sustine Andreea Holban, director operatiuni-tranzactii la Arhipelago, detinatorul si administratorul site-ului Freelanceri.ro, un catalog care numara aproape 3.000 de liber-profesionisti.

Posibilitate de profesare în orice domeniu

În prezent, freelancerii pot fi întâlniti în orice tip de activitate, indiferent de domeniu, iar asta pentru simplul fapt ca de cele mai multe ori sunt profesionisti si bine pregatiti. „Începând cu activitatea de programator software si continuând cu specialisti în contabilitate, training sau consultanta, aria de activitati în care poate activa un liber-profesionist cuprinde întreaga economie: consultanta de marketing sau de vânzari, realizare de materiale audio sau video, prelucrarea digitala, activitati de detectivi, design interior sau arhitectura, consultanta în stabilirea unei diete sanatoase sau în fitness, taximetrist independent sau negociator în diverse tipuri de situatii”, precizeaza Andreea Holban.

În plus, Holban completeaza ca liber-profesionistii sunt implicati si în activitati si proiecte culturale, sociale sau politice: „Freelancerii pot fi consultanti de strategie sau coordonator de campanii politice, manager de proiect în diverse ­domenii, asistent social sau negociator, organizator de evenimente sau promotor, facilitator sau intermediar”. De sapte ani, Dan Neacsu îsi desfasoara activitatea ca liber-profesionist pentru a-si spori veniturile de simplu angajat. „În urma cu sapte ani, faptul ca locul de munca unde eram angajat nu-mi aducea suficiente resurse materiale, m-a determinat initial sa lucrez suplimentar pe proiecte mici, proiecte care nu aveau un termen de predare scurt. De atunci si pâna în prezent, am prestat activitate de freelancer, dar am avut aproape întotdeauna si un job stabil”, explica Neacsu, care a colaborat cu companii importante în calitate de DTP-ist.

Cum sa deveniti freelancer?

1. Cunoasteti-va piata si cautati-va clienti! Un freelancer nu posteaza un anunt ca ofera servicii pur si simplu, ci trebuie sa înteleaga nevoile clientilor si sa mearga în întâmpinarea acestora prin popularizarea serviciilor pe care le ofera, sa stabileasca contactul initial.

2. Învatati încontinuu! Nu ezitati sa va perfectionati în permanenta în domeniul de specialitate, este bine sa stapâniti cel putin doua domenii care se completeaza reciproc.

3. Fiti siguri ca aveti suficienta expertiza în domeniul în care oferiti servicii. Nu va avântati pe un drum pe care nu-l cunoasteti suficient de bine.

4. Construiti! Trebuie sa construiti relatii pentru a obtine referinte de la clienti si pentru a fi recomandat ulterior altor clienti.

5. Gasiti-va curajul de a merge mai departe când gresiti! Oricât de neobisnuit suna pentru societatea româneasca, greseala este sanatoasa.

Péter Barta

Trả lời

Email của bạn sẽ không được hiển thị công khai. Các trường bắt buộc được đánh dấu *